√ Hilangnya Kuasa Duit - Ruangiklan.com

Hilangnya Kuasa Duit

Masihkah kau ingat pada waktu itu…

Gambar menunjukkan sebentuk syiling RM1 yang pernah digunakan di Malaysia sekitar tahun 1990-an. 

Kemana menghilangnya syiling ini❓πŸ€”

Syiling ni dah tak laku saudara sekalian. Kenapa? Sebab semua wang kertas dan syiling yang kita gunakan sekarang adalah wang fiat (wang yang boleh dicetak dan dipaksa untuk menjadi bernilai di sesebuah negara oleh sesebuah kerajaan.

Pada masa akan datang, mungkin sahaja semua wang kertas yang digunakan boleh hilang nilai kuasanya kerana tidak lagi diiktiraf oleh kerajaan yang memerintah.

Perkara ini telah berlaku pada zaman pemerintahan Jepun di Tanah Melayu. Ketika itu, tentera Jepun telah mencetak duit Dollar Japan untuk digunakan di Tanah Melayu. Mereka cetak sesuka hati sehingga nilai duit itu sendiri makin susut dan tidak bernilai. Setelah kekalahan Jepun, duit yang mereka guna itu langsung tiada nilainya. Cetakan duit yang tidak terkawal ini kita boleh lihat contohnya yang berlaku di Zimbabwe sehingga ke hari ini.

Berbeza pula kepada orang yang menyimpan emas ketika itu. Emas yang disimpan tetap bernilai. Tidak pula sesebuah kerajaan boleh menghilangkan kuasa emas. Maka terbuktilah kuasa emas sebagai aset kekayaan kita yang kekal lama dan tidak boleh dimanipulasi oleh sesiapa pon.

Ada seorang rakan bertanya kepada saya,

"Bukankah kalau kita simpan RM100, selepas 10 tahun ia tetap RM100?" 

Ya benar. Duit itu tetap tidak berubah angkanya iaitu RM100. Yang berubah adalah kuasa duit itu untuk membeli sesuatu. Berbeza dengan kuasa belian Emas.

Ambil tindakan segera dan mulakan simpanan EMAS anda hari ini. πŸ‘πŸΌπŸ˜ŠπŸ‘πŸΌ

Get notifications from this blog